Koliko toga ne stižete da pročitate

Manje ili više svi imamo neke nepročitane stvari:

  • Koliko knjiga ili članaka, čeka negde na polici, u Cluoud-u ili na drajvu vašeg iPad-a? 
  • Koliko ste rokova jedva postigli ili probili kod učenja ili kod poslovnih obaveza zato što niste stigli da pročitate potrebnu materiju? 
  • Koliko mejlova vam stoji nepročitano i neodgovoreno zbog fizičkog nemanja vremena da to uradite?

Manje ili više - tehnika čitanja svima "škripi". Neko uopšte ne čita zato što "nema vremena" ili ne voli da čita. Oni koji čitaju imaju problem sa rasipanjerm pažnje, pamćenjem, čitanjem analitičke - stručne literature, neredovnim čitanjem ili obimom materije koji treba da pročitaju u malo vremena koje imaju na raspolaganju.  


Važnost čitanja

Čitalačke kompetencije su važne iz nekoliko razloga. Čine 60% ukupnog procesa učenja. Od nje, tj. od sposobnosti razumevanja zavisi i memorija. Čitanjem obogaćujemo rečnik čime ne samo da zvučimo rečito, nego i bolje komuniciramo sami sa sobom. Širi vokabular čini da, kada je to potrebno - sopstvene emocije lakše stavimo pod kontrolu intelekta. Na kraju čitanje je važno zato što procesiranjem pročitanih misli, mozak uvežbava pročitana iskustva kao da su prava i na nesevsnom nivou nas priprema za nove životne situacije.   


Problemi kod čitanja

Ključne strategije koje nedostaju našem čitanju su - adekvatna motivacija, pažnja i koncentracija, brzina upijanja informacija, sposobnost selekcije i povezivanja i na kraju prisećanje. 

Razlog za ovu pojavu je jednostavna činjenica. Mi nismo trenirali ove veštine, kao što smo, recimo učili tablicu množenja ili pisanje.  

Takođe, trebalo bi da unapredimo i naše sposobnosti čitanja raznih vrsta literature. Beletristika se čita na jedan, stručna literatura na drugi, a informativna na treći način. 


Kako da rešimo probleme u čitanju 

Potrebna nam je reedukacija - da preispitamo svoju tehniku čitanja, uklonimo pogrešne strategije, zadržimo i nadgradimo dobre i da naučimo neke nove veštine. 

Potrebno je uložite malo vremena i da prođete kroz psihomotorni trening koji se odvija u četiri dimenzije kroz koje:

  1. Optimizujemo motoriku oka - zato što tokom čitanja pravimo i do 13 puta više pokreta nego što je poželjno
  2. Unapređujemo proces upijanja informacija - zbog toga što mi čitamo na jedan način koji nikako ne odgovara našem mozgu zbog načina obrade informacija
  3. Usavršavamo proces prisećanja informacija - jer pretrpavajući svoju kratkoročnu memoriju zaboravimo ono što smo čitali 
  4. Uvežbavamo posebne načine čitanja stručne literature - zbog toga što je logika pisanja i učenja stručnog gradiva drugačija od one koju imamo kod beletristike

Sve ove procese naučićete na samom treningu i vaša tehnika će funkcionisati odmah. Kada završite obuku umećete da čitate bar 50% efikasnije. Sve ovo možete da naučite kad god želite, na bilo kom uređaju. 

Da biste naučili tehniku Brzog čitanja i da od tog momenta čitate i dva puta brže potrebno vam je dva dana.


✔ Prijava za TRENING (2,900 RSD/25€) - klik na LINK



Kako izgleda trening  

Obuka obuhvata dvodnevni trening tokom kojeg prolazite kroz 70 lekcija i serija vežbi tokom kojih uvežbavate tehniku čitanja.

Takođe, na početku i tokom kursa konstantno radite testove - da biste mogli da pratite napredak, a i da biste se motivisali kada vidite rezultate.

Cela edukacija  je organizovana tako što kada se prijavite i dobijete pristup edukativnoj platformi:

  1. Napravite nalog na platformi gde dobijete kurseve i materijale
  2. Gledate videe, radite vežbe, zadatke i testove u praktikumu
  3. Kad god vam nešto nije jasno pitate trenere koji su na raspolaganju - skoro pa 24/7

Sami određujete kada ćete raditi i koliko intenzivno. Možete da idete brzinom koja vama odgovara, da pauzirate, vratite se nazad, ponovite deo obuke bilo kada. Možete da se prijavite i počnete bilo kada.


Kada ću videti rezultate

Odmah!

Na početku treninga ćete uraditi test, kako biste znali koji su vam početni rezultati.  

Nakon toga počinju vežbovni moduli gde se bavimo rešavanjem bazičnih problema sa čitanjem - recimo ispravljamo putanju kojom se kreću oči, gradimo pažnju i menjamo način kako "snimamo" reči. 

Po završetku ove serije vežbanja - nakon oko tri sata rada - vi čitate bar 30-40% brže.


Da li treba da vežbam nakon treninga  

Iako ćete već imati rezultate, preporučujemo da vežbate iz najmenje dva razloga - da bi vaša tehnika postala navika i zato što se brzina tokom procesa vežbanja povećava još dva puta. 

Samo vežbanje traje tri nedelje oko 12 minuta dnevno. Naravno, ko vežba pola sata ili sat vremena dnevno može da očekuje daleko bolje rezultate.


Koliko mogu da razvijem tehniku

Oko 60% ljudi na samom treningu nauči da čita/razume preko 2 ili 3 puta brže nego na početku.

Do kraja vežbovnog procesa, čitate bar još 75% brže. Takođe, stepen prisećanja se povećava bar za 20%.

Svakako, trebalo bi pomenuti i rezultate pojedinaca koji su ili dosta vežbali ili su talentovani. Maksimalna brzina sa visokom stopom prisećanja od preko 90% zabeležena našim treninzima je oko 5400 reči u minuti. U proseku, odrasli ljudi literaturu srednje težine čitaju oko 150 reči u minuti i prisećaju se oko 40% detalja.  


✔ Prijava za TRENING (2,900 RSD/25€) - klik na LINK



Kako da razvijem druge tehnike

Nakon završetka osnovnog programa čitanja - tokom perioda vežbe od 21 dan - imate na raspolaganju drugi nivo obuke o tehnici čitanja na kojem je, osim svih materijala i vežbi, dat i niz dodatnih predavanja, kao i kompleksnijih tehnika čitanja - poput dvoredne tehnike.

Takođe, tu su i obuke o organizaciji učenja - koja je jako korisna kod čitanja i učenja stručne literature, kao i obuka o tehnikama pamćenja koja vam daje mogućnost da definicije i klasifikacije pamtite i tri puta brže, kao i da naučite kako da ih smestite u dugoročnu memoriju.  


Koji je redosled pohađanja

Preporuka je da prvo završite trening čitanja, potom čitanje 2 i paralelno organizaciju učenja, a nakon svega obuku o tehnikama pamćenja.

Za sve edukacije vam treba oko 7 nedelja. Za čitanje dva dana, za čitanje 2 - tri nedelje, organizaciju 3 dana i za pamćenje tri nedelje.


Ko može da bude polaznik

Za učešće na treningu čitanje nije potrebno predznanje. Trening mogu da pohađaju svi stariji od 13 godina. Za mlađe učesnike imamo obuku prilagođenu njihovom uzrastu - Tesla Kids Program.


✔ Prijava za TRENING (2,900 RSD/25€) - klik na LINK



Koja "nauka" stoji iza treninga

U narednim redovima prikazaćemo nekoliko osnovnih teškoća koje imamo u procesu čitanja - koje mogu da vam daju više detalja o osnovama tehnike:

  • Problem upravljanja očima – ljudske oči imaju dva režima rada. Jedan bismo mogli da nazovemo “iščekivanje”, a drugi “praćenje”. Prvi služi da bismo, kao efikasan stražar, mogli da pregledamo okolinu i da brzo uočavamo prilike i pretnje. On podrazumeva da oči prave nasumične trzaje kako bi u desetinama pozicija u minuti snimile okolinu. Drugi (praćenje) nam je potreban onda kada pratimo kretanje nekog objekta u prostoru. Problem koji imamo dok čitamo je to što mi prisiljavamo oči da “prate” red koji se ne kreće. Zapravo - red teksta koji čitamo - fizički stoji!!! Dok čitamo, mi tražimo od mozga da oči pokreće da čitaju misao koja se ne vidi i da prati redove koji se ne kreću. Zbog toga um biva zbunjen. Nakon svake reči koju pročita, on zadaje očima komandu da ipak naprave jedan mikrotrzaj kako bi proverio da li se nešto kreće. Kada vidi da se ne kreće, onda nastavlja dalje. Šta je rezultat? Ovaj fenomen nas košta gubitka oko dve i po sekunde po redu ili oko pet sati tokom čitanja neke knjige. Kada optiizujemo pokrete očima - uštedeli smo prilično vremena i kao posledica - ubrzali čitanje
  • Problem konteksta – mi razmišljamo u kontekstu – vidimo prvo širu sliku (uopšteno), pa se onda fokusiramo na pojedinosti (detalje). Kod čitanja – mi čitamo detalj po detalj, a tek onda percipiramo kontekst – tj razumevamo. Potpuno inverzno u odnosu na ono što naš um želi. Kvalitetna tehnika čitanja je deduktivna -  na nivou mikrostrategija treba da naučimo da prvo obratimo pažnju i razumemo kontektst pa detalje. Time značajno povećavamo kvalitet čitanja - razumevanje, ali i brzinu čitanja.
  • Problem koncentracije (Leva i desna hemisfera mozga) - Tradicionalno čitanje nam pravi problem i sa koncentracijom zbog razloga koji je 1980. godine opisao Rodžer Speri, a kasnije i Pol Torens (inače Speri je za ovo otkriće dobio Nobelovu nagradu). Odrastanjem, između sedme i dvanaeste godine, određene zone u kori velikog mozga se specijalizuju za kreativnost i intuiciju, a druge za logiku, analizu i vreme. Kada ih koristimo simultano (zajedno) mi imamo odličnu koncentraciju. Kada koristimo samo jednu – nemamo je. Primer za simultano korištenje obe kortikalne sposobnosti je recimo gledanje filma – imamo potpunu koncentraciju i iluziju da vreme “leti”. Ukoliko koristimo pretežno logički kompleks – vreme “sporo teče”, ne možemo ništa da zapamtimo. Ovaj drugi slučaj se dešava kada čitamo neku suvoparnu literaturu. Dakle, mi nemamo koncentraciju dok čitamo zbog toga što ne koristimo sve potrebne resurse našeg uma. Pouka glasi - dok čitamo - treba da stimulišemo sve kortikalne sposobnosti - tako koncentracija postaje jača, razumevanje i pamćenje bolje, a čitanje efikasnije.
  • Problem radijalnog razmišljanja - Naš um razmišlja radijalno – skače sa teme na temu kako mu je zanimljivo. Suprotno tome, dok taj fenomen naučnici nisu shvatili, obrazovni sistemi su hteli da nas nauče da razmišljamo “pravilno” odnosno - linearno. Umesto da cilj učenja ili čitanja bude da shvatimo temu glavne kategorije i povežemo ih sa detaljima, cilj je da memorišemo gradivo. Pošto je linearno razmišljanje u koliziji sa prirodom funkcionisanja našeg uma, kao posledicu osećamo dosadu koja nas tera da prekinemo sa neprirodnim ponašanjem i pronađemo nešto drugo, vrednije čime ćemo okupirati misli. Kada naučimo kako da dopustimo mozgu da prirodno obrađuje informacije - kvalitet čitanja se dodatno povećava.
  • Problem “zalogaja”. Prilikom razmišljanja (u deliću sekunde) logički um paralelno može da obradi između pet i devet informacija (Miller 1957). Preko ovog broja informacija, kada razmišljamo o više od 9 informacija – nastaje “blokada”. Privremeno dolazi do izvesnog zastoja logike. Kada čitamo tradicionalnom metodikom – “reč-po-reč” mi upravo to činimo svom umu. Kada uzima informacije (detalje) preko "mere" um se jako brzo “zasiti” i “zablokira”. Dakle, mi nesvesno “blokiramo” svoju koncentraciju. Kada budemo naučili mozak da informacije prilikom čitanja uzima u pravilnim zalogajima - konfuzija nestaje i efikasnost čitanja se povećava.
  • Problem istog alata. Mi prilikom čitanja svih vrsta literature koristimo isti alat, odnosno strategiju za čitanje. Na isti način čitamo beletristiku, informativne izvore i stručnu literaturu. Taj princip bi bio isti kao kada bismo tokom obroka uvek koristili samo kašiku – i to onu malu – za kafu ili čaj. Kada uvedemo u proces nekoliko strategija čitanja - povećavamo izglede za lakše shvatanje, memorisanje i upotrebu informacija.


✔ Prijava za TRENING (2,900 RSD/25€) - klik na LINK


Copyright © 2017 Uči lako saznaj kako. Sva prava zadržana. Izrada sajta - GW :: Optimizacija sajta - WBS