2

Zašto moje dete razvija odbojnost prema čitanju i šta da uradim povodom toga?!

piše: Slađana Antić, Koordinator Tesla Logo Programa u Školi Intelektualnih Veština

Kojih su to pet nepravilnosti koje se najčešće javljaju kada dete počne da usvaja veštinu čitanja?
Doba detinjstva je vreme neizmerne bezbrižnosti, period igre, sticanja novih znanja i iskustava; ali i period kada počinje izgradnja dečije ličnosti. U modernom društvu igre peskom i lastišom sve češće bivaju zamenjene računarom i telefonom, pa su tako smanjene mogućnosti interakcije sa drugom decom. To dovodi do sporijeg psihomotornog razvoja. Javlja se fenomen teško održive pažnje kod sve većeg broja dece nego što je to ranije bio slučaj. Čak deset puta je učestalija pojava otežanog sticanja veštine čitanja i pisanja kod dece očuvane inteligencije. Još je češća pojava otežanog privikavanja na školske obaveze.
Roditelji, i sami zatečeni uticajem prisutne tehnologije na kreiranje detetove ličnosti i njegovih sposobnosti, često nisu u stanju da predvide ovakve pojave.
Nepravilnosti koje se najčešće javljaju u početnom čitanju su:
  • Zamena slova nekim drugim vizuelno sličnim (reč maša čita naša) ili zvučno sličnim (reč duga čita tuga).
  • Izostavljanje slova ili čitavog sloga u okviru jedne reči (,,gutanje“ slova ili sloga na početku, u sredini ili na kraju reči ).
  • Nemogućnost čitanja reči po slogovima ili celih reči: (umesto ru-ka ili ruka čita r-u-k-a).
  • Teškoću pri čitanju stvaraju reči u kojima postoje suglasničke grupe tzv. klasteri (prvi, strpljiv, prst, strogo…) i dugačke reči (oblakoder, pokazivati, personifikacija…)
  • “Gubljenje reda” tokom čitanja.
  • NEnaglašavanje kraja rečenice tokom čitanja što utiče na razumevanje pročitanog teksta.
Ove i još mnoge druge nepravilnosti čine čitanje otežanim, a razumevanje teksta skoro potpuno nemogućim.
Tada dete izbegava da čita, ubeđeno da mu ono ne ide; školsko gradivo se pasivno prati, nastaje borba oko izrade domaćih zadataka. U detetu se polako stvara odbojnost prema čitanju i pisanju pa samim tim i prema učenju.
Šta roditelj može da uradi?
Najpre treba da razume dete i motiviše ga na vežbanje. Pruži mu podršku i uveri ga da će do fluentnog čitanja doći zajedno, korak po korak.
Veoma je bitno uvežbavati sposobnost vizuelne percepcije jer u njoj leži osnova čitanja i pisanja. Ona se može vežbati kroz zadatke uočavanja detalja. Ovi zadaci mogu biti:
  • Pronalaželje određenog slova u grupi vizuelno sličnih slova;
  • Pronalaženje niza simbola;
  • Pronalaženje izlaza iz lavirinta itd.
Vežbanje čitanja započeti:
  • Rečima od dva slova: (so, ja, on), uz uvežbavanje spajanja oba slova u celovitu reč.
  • Rečima od tri slova: (tim, kap, sat).
  • Dvosložnim rečima: kada dete usvoji navedene zadatke, prelazimo na jednostavne reči od dva kratka sloga (ku-ća, ru-ča, ma-la…).
Reči postepeno usložnjavati uz uslov da je dete savladalo prethodne vežbe.
Radom na pomenuti način smanjuje se broj grešaka, a dete stiče sigurnost i samopouzdanje tokom čitanja.
Kod određenog broja dece čak i postupan pristup daje minimalne rezultate i tada je najbolje obratiti se za pomoć logopedu. Stručnom evaluacijom proceniće veštine čitanja i pisanja te započeti logopedski tretman sa detetom.
U Školi intelektualnih veština započeli smo program pod nazivom ,,Tesla logo“ vođen od strane tima logopeda i koučing terapeuta koji se bavi upravo problematikom otežanog savladavanja veštine čitanja i pisanja. Vežbe čitanja koje se rade na programu kreirane su tehnikama klasičnog logopedskog pristupa i metodama koučing komunikacije te daju odlične rezultate u savladavanju početnog čitanja.
Ukoliko imate bilo kakvih pitanja u vezi procesa savladavanja čitanja ili ,,Tesla logo“ programa, možete nas kontaktirati na broj: 011 3423980 ili 064 3425865
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone