Piše: Igor Rakić, Osnivač Škole intelekualnih Veština

Američki biolog Roger Sperry dobio je 1981. Nobelovu nagradu za dugogodišnje istraživanje tokom kojeg je zaključio da se čovekove moždane funkcije između osme i dvanaeste godine dele između desne i leve hemisfere velikog mozga.

U levoj se, na kraju tog procesa, nazvanog lateralizacija smeštaju LOGIČKO – RACIONALANE, a u desnoj hemisferi KREATIVNE funkcije. Logičko-racionalne funkcije obuhvataju funkcije poput čitanja, razumevanja slova, reči, upotrebe gramatike, jezika, matematike, logike, poimanje vremena i logike. Intuitivno-kreativni poslovi smešteni u desnoj hemisferi su operacije poput manipulacije bojama, slikama, celinom, muzikom, ritmom, maštom i dnevnim sanjarenjem, ali i kontrolom emocija i upravljanje pamćenjem što će, od dvanaeset godine biti glavni uzročnik većine problema u učenju koje imaju svi pripadnici ljudske vrste.

IG1

Problemi u učenju nastaju kada dominantno koristimo jednu od hemisfera. Pretežnom upotrebom desne – dobijamo “sanjare” sa slabim logičkim funkcijama, a leve “bubalice” sa veoma slabim sposobnostima pamćenja. Kod retkih “sinhronizovanih” tipova imamo osobe koje jednostavno nemaju probeleme sa učenjem (doduše samo na kognitivnom planu – svi oni imaju probleme emotivne prirode, pa zbog preintenzivne treme, nedostatka samopouzdanja ili straha od gubitka imaju teškoće koje su čak i veće od onih koje imaju oni prvi). Ovaj problem, rekli smo naziva se lateralizacija ili podela moćdanih funkcija. Sad, lateralizacija iako je biološki neminovna nije nešto što ne možemo promeniti. Kako? Mentalnim treningom, tj raznim procesima (strategijama i tehnikama) kojim se postiže tzv. sinhronizacija moždanih heimisfera kod kojih se simultano upotrebljavaju obe polovine velikog mozga – što za cilj ima povećanje emotivne angažovanosti i stepena razumevanja, pamćenja i prisećanja.

Sve tehnike učenja, “Brzo Čitanje“, “Tehnike pamćenja” ili “Mentalne Mape” obuhvataju strategije pomoću kojih se sinhronizuju moždane funkcije. Sa druge strane kod Programa poput TED (Tehnike Efikasnog učenja za decu) – stanje je drugačije. Pošto su ovi programi namenjeni deci do 11 godina starosti i kod njih se lateralizacija još nije završila (naročito kod dečaka) mi kod TED programa, zapravo radimo na prevenciji – tj na tome da decu kroz proces lateralizacije (podele funkcija) naučimo veštinama kojim će potpuno smanjiti negativne posledice ove podele.

Zbog toga – naučite kako da pomirite delove mozga koji su se posvađali oko vaše devete godine i uživajte u učenju, jer učenje i napredovanje civilizacije je jedna od naših osnovnih funkcija na ovoj planeti.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone