Kako pojesti energetskog slona

piše: Mateja Opačić, predavač u Školi Intelektualnih Veština

Glavna prepreka efikasnosti, je odugovlačenje i preterano planiranje. Postoji mnogo načina da se postane uspešna i organizovana osoba, ali od nečega se mora početi, pa evo par saveta za početak.

 

1. Navika

Uspešna osoba je osoba koja u dužem vremenskom periodu uspeva da održi nivo discipline, organizovanosti, efikasnosti itd… To se postiže navikama.

Anchor-Tattoo-Ideas-For-GirlsEfikasnost i organizovanost su navike i treba ih steći. Kako se stiče navika? Da bi uspostavili naviku potrebno nam je sidro, ili okidač koji će aktivirati određenu akciju. Kao kod Pavlovljevog experimenta gde je zvono sidro a aktivnost hranjenje. Dakle potrebno je nešto (sidro) što će aktivirati našu potrebu da nešto uradimo. To može biti vrlo jednostavno. Ako 21 dan kada se probudimo prvo popijemo čašu vode, nakon 21 dana, nećemo više morati da razmišljamo o tome, naš mozak će imati potrebu da to uradi. Isti princip može da se postigne i sa drugim navikama koje želimo da steknemo. Najbolja sidra su emocionalno-prostorno-vremenska. Šta to znači? Ako na poslu (prostorno) u 15h (vremensko) se osetite malaksali (emocionalno) i za posledicu imate potrebu da pojedete nešto slatko, to znači da ste kreirali naviku usidrenu prostorno-vremensko-emoncionalnim sidrom. Takava navika se teško eliminiše. Sa druge strane ovo saznanje može da nam omogući kreiranje ovakvih sidra pa samim tim i navika. Na primer, želimo da svakog dana nakon ručka posvetimo pola sata razrađivanju novog projekta. Potrebno je 21 dan da svaki dan nakon ručka osetimo određeno emotivno stanje, na primer sitosti-zadovoljnost, i počnemo da radimo na našem projektu. Nakon 21 dan i bez razmišljanja naše telo/mozak će imati potrebu nakon ručka da radi na projektu.

 

2. Slon se jede zalogaj po zalogaj

Jedan od glavnih razloga za odugovlačenje i ne počinjanje posla, je preveliki zalogaj.

EatanElephantQuoteSM-300x300Često posmatramo neki posao u celosti i čini nam se neizvodljiv odnosno prevliše veliki da bi se završio za jedno popodne ili za pauzu između ručka i sastanka. Međutim, ako taj projekat izdelimo na sitne korake, koje možemo lako da izvedemo u kratkom vremenskom periodu, nećemo odugovlačiti sa početkom izvršenja. Međutim ne treba upasti u zamku, jer većina ljudi preteruje sa organizacijom i razradom plana, pa ne dođe do izvršavanja što je jedino bitno. Da bi izbegli ovu zamku potrebo je da za svaki projekat uvek znamo sledeći korak, ostale korake možemo imati popisane ili samo grubo definisane, bitno je da imamo taj prvi sledeći korak spreman kako bi ga izvršili čim imamo vremena. Na primer ToDo lista, treba da sadrži uvek taj prvi sledeći korak i samo prvi sledeći korak za svaki projekat na kojem radimo.

 

3. Organizujmo se energetski a ne vremenski

bullJedna od glavnih zabluda je da treba da organizujemo naše vreme. Svima se čini da nemaju dovoljno vremena i da im je potrebna bolja organizacija vremena. Međutim, to je pogrešan pristup, jer ako se organizujete da nešto radite u periodu kada nemate koncentracije ili energije onda će te biti samo uzalud potrošeno vreme. Potrebno je ustanoviti sopstvene energetske cikluse i onda se organizovati pomoću njih. Na primer ako ste najbolje koncentrisani ujutru između 10h i 12h onda planirajte da u tom periodu odradite stvari koje zahtevaju koncentraciju i razmišljanje. Ako oko 17h imate pad u energiji i ne možete da se koncentrišete, pospani ste i umorni, planirajte u da u to vreme obavljate rutinske stvari za koje vam nije potrebna koncentracija. Dodatni trik je da ustanovite kako da podignete svoju energiju kako bi mogli da upravljate nivoom energije tokom dana. Energija može da se podigne određenom hranom, pićem, fizičkim aktivnostima, humorom, socijalnim elementima itd… Izbegavajte kratkoročne podizače energije poput kafe i slatkiša mada su zgodni za krizni period, bolje je da ustanovite sistem ishrane koji bi vam konstantno držao odgovarajući nivo energije.

 

4. Zapisivati

I još jedna stvar za kraj, a to je: sve zapisivati. Naš mozak ima tedenciju da sve što zapišemo sprovede u delo. Tako da, ako napravimo ToDo listu naš mozak će se potruditi da napravi mesta i da obezbedi energiju kako bi ispunili ono što smo napisali na listi. Ovaj savet je na 4-tom mestu sa razlogom, ovo je samo pomoćni alat, ako umete da napravite naviku, uvek znate sledeći korak i imate kontrolu nad energijom, onda će vam i zapisivanje pomoći da ostvarite zacrtane ciljeve.

Kao što smo napomenuli na početku, postoje mnogo načina da budete uspešni, a primena ova četiri principa u svakodnevnom životu može vam pomoći u tome.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone