Američki biolog Roger Sperry dobio je 1981. Nobelovu nagradu za dugogodišnje istraživanje tokom kojeg je zaključio da se čovekove moždane funkcije između osme i dvanaeste godine dele između desne i leve hemisfere velikog mozga.

U levoj se, na kraju tog procesa, nazvanog lateralizacija smeštaju LOGIČKO – RACIONALANE, a u desnoj hemisferi KREATIVNE funkcije. Logičko-racionalne funkcije obuhvataju funkcije poput čitanja, razumevanja slova, reči, upotrebe gramatike, jezika, matematike, logike, poimanje vremena i logike. Intuitivno-kreativni poslovi smešteni u desnoj hemisferi su operacije poput manipulacije bojama, slikama, celinom, muzikom, ritmom, maštom i dnevnim sanjarenjem, ali i kontrolom emocija i upravljanje pamćenjem što će, od dvanaeset godine biti glavni uzročnik većine problema u učenju koje imaju svi pripadnici ljudske vrste.

Problemi u učenju nastaju kada dominantno koristimo jednu od hemisfera. Pretežnom upotrebom desne – dobijamo “sanjare” sa slabim logičkim funkcijama, a leve “bubalice” sa veoma slabim sposobnostima pamćenja. Kod retkih “sinhronizovanih” tipova imamo osobe koje jednostavno nemaju probeleme sa učenjem (doduše samo na kognitivnom planu – svi oni imaju probleme emotivne prirode, pa zbog preintenzivne treme, nedostatka samopouzdanja ili straha od gubitka imaju teškoće koje su čak i veće od onih koje imaju oni prvi). Ovaj problem, rekli smo naziva se lateralizacija ili podela moćdanih funkcija. Sad, lateralizacija iako je biološki neminovna nije nešto što ne možemo promeniti. Kako? Mentalnim treningom, tj raznim procesima (strategijama i tehnikama) kojim se postiže tzv. sinhronizacija moždanih heimisfera kod kojih se simultano upotrebljavaju obe polovine velikog mozga – što za cilj ima povećanje emotivne angažovanosti i stepena razumevanja, pamćenja i prisećanja.

Sve tehnike učenja, “Brzo Čitanje“, “Tehnike pamćenja” ili “Mentalne Mape” obuhvataju strategije pomoću kojih se sinhronizuju moždane funkcije. Sa druge strane kod Programa poput TED (Tehnike Efikasnog učenja za decu) – stanje je drugačije. Pošto su ovi programi namenjeni deci do 11 godina starosti i kod njih se lateralizacija još nije završila (naročito kod dečaka) mi kod TED programa, zapravo radimo na prevenciji – tj na tome da decu kroz proces lateralizacije (podele funkcija) naučimo veštinama kojim će potpuno smanjiti negativne posledice ove podele.

Zbog toga – naučite kako da pomirite delove mozga koji su se posvađali oko vaše devete godine i uživajte u učenju, jer učenje i napredovanje civilizacije je jedna od naših osnovnih funkcija na ovoj planeti.


Piše: Igor Rakić, Osnivač Škole intelekualnih Veština

Kontaktirajte nas

Komentari

Vaše ime i prezime*
Vaš email*
Vaš komentar*

Pročitajte još:

Koncentracija pri učenju

Koncentracija: sposobnost usmeravanja misliUmetnost koncentracije,  bez obzira da li učiš biologiju ili igraš bilijar, se sastoji u fokusiranju na zada...


Disleksija – iz ugla nastavnika i ujedno čoveka koji je ima (deo 1.)

Pre sedam dana, na jednom seminaru, upoznao sam devojčicu po menu Anđela. Nakon našeg prvog testiranja (testiranje brzine čitanja – broj pročitanih reči u je...


Igroučenje

Igra je važna za Učenje, Učenje je važno za igruPiše: Julija Milovanović, pedagog saradnik u Školi Intelektualnih veštinaDa li se i vi rado sećate lu...


Copyright © 2017 Uči lako saznaj kako. Sva prava zadržana. Izrada sajta - GW :: Optimizacija sajta - WBS